Om CityEL

Bemærk: Alle angivelser er med forbehold for ændrede specifikationer og fejl.

Ideen

Størstedelen af alle bilture køres med en enkelt person i bilen, der kun skal en relativt kort vej. Korte ture slider rigtig meget på bilen, og der bliver brugt brændstof på at flytte en stor bil med plads til fire-fem personer, selvom det kun er den ene person, der skal flyttes. CityEL er beregnet til at erstatte bilen på disse ture. Det være sig for at køre til/fra arbejde, på indkøb, i børnehaven eller lignende. Kort sagt ture hvor bilen først og fremmest bliver brugt fordi den har en lukket kabine og mere plads til bagage end tohjulede køretøjer.

CityEL skal ikke erstatte en bil. Den er et supplement der kombinerer sund fornuft med god økonomi og uovertruffen miljøvenlighed - og så er det bare så meget sjovere at køre CityEL!


Køretøjet

Køretøjet CityEL er baseret på den danske Mini-el (kendt under kælenavnet Ellerten), der blev udviklet i Randers i firserne. Den har siden 1996 været fremstillet i Tyskland, og har i dag ikke meget andet end designet til fælles med en ellert/Mini-el.

CityEL er ikke en bil, men et elektrisk køretøj, der placerer sig et sted mellem en lille bil og en knallert/scooter, og kombinerer det bedste fra de to: Scooterens driftøkonomi med bilens lukkede kabine og plads til bagage. CityEL er helt sin egen, og når man kører i den, er oplevelsen på mange måder anderledes end at køre i en bil, selvom man sidder ned og styrer med rat og pedaler.


Virksomheden

CityEL fremstilles i den tyske by Aub af Krabatt UG (tidligere CITYCOM GmbH).


Løbende forbedringer

Du har måske lagt mærke til at der ikke kommer en ny CityEL-modelrække hvert år som man kender det fra bilindustrien.

CityEL videreudvikles løbende ud fra en grundlæggende filosofi om at ny teknik så vidt overhovedet muligt skal kunne eftermonteres i gamle køretøjer. Derfor er køretøjets grundlæggende design det samme år efter år, og selvom der ikke er de store forskelle set udefra, sker der løbende forbedringer.

I 2001 dukkede den avancerede HF-lader op, som gav mulighed for at lade batterierne i CityEL på omkring tre timer og samtidigt vejede og fyldte mindre end den hidtidige transformatorlader.

FactFour-motoren med kædetræk kom til i 2003 og satte nye standarder for rækkevidde og batterilevetid. Ikke mindst i 48 volt-udgaven der fra slutningen af 2005 gav mulighed for højere hastigheder og bedre acceleration end alle de ældre udgaver.

Det sker af og til at ting, der starter som ekstraudstyr, bliver standard i nye køretøjer. Det er tidligere sket for PowerCheq-batterioptimeringsmodulerne, der blev standard ved udgangen af 2005, for HF-laderne, fra maj 2008 blev EcoControlUnit og FactFour-motoren med dobbeltkæde standard og fra oktober 2009 benyttes kun litiumbatterier.

Batteriteknologien er løbende blevet udviklet, og mange teknologier har været testet gennem årene. Litium-ion blev testet gennem længere tid allerede omkring 2004, men viste sig uegnet til elkøretøjer af flere årsager (ikke mindst en nærmest ubrugelig ydelse i frostvejr). Først med den nyere litium-jernfosfat i slutningen af 2008 er der fundet en teknologi der på alle måder ser ud til at være en værdig afløser for de hidtidige teknologier - og som man regner med bliver standard i de fleste elbiler i nærmeste fremtid. Den avancerede batteristyring til litium-systemet leveres med et computerstyret display, der giver detaljerede oplysninger om strømforbrug og opladning. Fra oktober 2009 er blybatterierne fortid i nye køretøjer - dermed kan fremtidens købere nyde godt af litiumbatteriernes endnu bedre kørselsøkonomi selv i de allerbilligste CityEL-modeller.

Affjedringen er blevet forbedret i flere trin - først med det indstillelige forhjulsophæng der blev standard i 2005, og i 2008 blev HCS-fjedrene lanceret som ekstraudstyr - en trelagsfjeder til mere behagelig baghjulsaffjedring. HCS-fjedrene er standard i alle nye køretøjer fra oktober 2009.


Dimensioner og vægt

Egenvægt (med lithium-batterier)..220 kg
Nyttelast......................................180 kg
Tilladt totalvægt........................400 kg
Højde - lukket overdel...........1.240 mm
Højde - åben overdel.............2.380 mm
Længde.................................2.741 mm
Bredde..................................1.060 mm
Akselafstand..........................1.810 mm
Sporvidde.................................930 mm
Frihøjde....................................120 mm

Dæk: 80/70 - 16 CityEL-specialdæk med lav rullemodstand.

Energiforbrug på 100 km: 3.5-5 kWh (for den udgåede TT-motor: 7-9 kWh)


Hastighed

CityEL kører afhængigt af batteripakke og gearing mellem 45 og 63 kilometer i timen og kan, afhængigt af model, batteri og ikke mindst kørestil, klare mellem cirka 50 og 120 kilometer på en opladning.

Rækkevideangivelserne er altid på lige vej ved 25 graders varme. Den lave rullemodstand betyder at hastigheden hurtigt øges, når det går nedad, og ud ad en lige vej kan hastigheden i praksis tit være lidt højere end den officielle angivelse (63 km/t-versionen siges at kunne komme op på 70 km/t i praksis, men det er også muligt, simpelthen at få en højere gearing monteret - dækkene er dog ikke godkendt til mere end 70 km/t).


Rækkevidde

Rækkevidden afhænger meget af kørestil, akkurat ligesom benzinøkonomien i en bil. Hurtig acceleration, mange bakker og ikke mindst mange stop, giver en kortere rækkevidde end forsigtig acceleration og kørsel ud ad lige vej. Lav hastighed giver naturligt nok en lavere vindmodstand og dermed også højere rækkevidde. Blybatterierne arbejder bedst når de er omkring 20-25 grader varme, så i koldt vejr er en batterivarmer en fordel for rækkevidden. Rekordstrækningen ved mine egne kørsler med litiumbatterier er over 110 kilometer med en gennemsnitshastighed på måske 40 km/t, men jeg har hørt om andre, der er kommet næsten 140.

For at spare på energien kan man med en drejeknap sætte "loft" over motorens energiforbrug trinløst fra 40% til 100% af det normale. Derved kan man fortsætte med at køre med speederen i bund men bruger mindre strøm og kan derfor nå længere. Man begrænser motorens kræfter, så accelerationen er langsommere, men tophastigheden ud ad lige vej er den samme. Samme effekt kan opnås ved at være forsigtig med speederen, men den elektroniske styring gør det meget lettere, fordi man så ikke behøver at huske at beherske sin speederfod hele tiden.


Batterier

Batterierne i en CityEL er beregnet til at blive brugt meget, og gerne lidt ad gangen. Sådan at forstå, at man ikke skal aflade helt inden man lader op igen, og at det er fint at klatlade.

Tommelfingerreglen for blybatterier var tidligere at CityEL altid bør være tilsluttet 220V når den ikke bruges. Med litiumbatterier er det ikke længere nødvendigt at tænke på - de har det groft sagt bedst med at være ladet halvt op, og hverken bliver alt for afladede eller ladet alt for højt op (batteristyringssystemet beskytter automatisk mod begge dele).

Batterierne har i mange år været forskellige varianter af bly-teknologi, den såkaldte bly-vlies, der i forhold til traditionelle startbatterier er vedligeholdelsesfri og beregnet til elektriske køretøjer med et længerevarende energitræk.

I efteråret 2008 lanceredes Lithium-polymerbatterier (lithium-jernfosfat eller bare LiPo), der er dyrere i anskaffelse men så meget bedre i holdbarhed, energitæthed og ydelse at de i praksis gør det endnu billigere at køre CityEL. Desuden vejer de meget mindre end blybatterierne, så der er udsigt til at dæk og bremser slides langsommere, og accelerationen bliver bedre.

Laderen i CityEL sidder under sædet og er forsynet med "intelligent" elektronik, der indstilles til de enkelte batterityper så de lades til bedst mulig rækkevidde og levetid.

En fuld opladning med den almindelige 15 ampere-lader tager cirka 7-10 timer for at fylde den største batteripakke hvis den er helt tom (afhængigt af temperaturen). Opladningen af litiumbatterier sker med konstant strøm, så man kan regne med omkring 10-15 kilometers kørsel på en times opladning. Ladetiden med den nye hurtiglader kendes ikke præcist endnu i skrivende stund (medio november 2009), men burde være ned til omkring 4 timer.

Levetiden for batterierne er ikke et spørgsmål om, at de pludselig holder op med at virke. De mister gradvis rækkevidde, så hvis du skal køre langt hver dag, får du brug for at skifte dem tidligere end hvis du kører korte strækninger.



Fremtiden for batterierne

Mange har spurgt, hvorfor der ikke bruges nogle af de andre genopladelige batterityper, vi kender fra husholdningselektronikken.

Bedre batterier har været længe på vej, men er nu endelig nået frem. Fabrikken har testet alle nye dele rigtig grundigt før de blev lanceret - og nogle af de testede batterityper har vist sig at være så uegnede i praksis at de blev droppet igen. Derfor har det taget lang tid.

Man har tidligere kunnet få en NiCd (nikkel-cadmium)-batteripakke. Den var dyr (omkring 30.000 kroner), skulle jævnligt have påfyldt vand og jævnligt aflades helt før den blev ladet op igen (på grund af den såkaldte hukommelseseffekt). Det sidste kan selvsagt være en meget stor ulempe i et køretøj. Til gengæld havde den længere rækkevidde end blybatterierne og siges at kunne holde til over 100.000 kilometers kørsel. Cadmium er ekstremt giftigt, og er i dag forbudt at benytte i nye køretøjer.

NiMh-batterier er meget billigere, men har vist sig at være nærmest ubrugelige i frostvejr.

Litium-teknologien har været på vej længe og kendes blandt andet fra bærbare computere, håndværktøj og mobiltelefoner. Der har dog været sikkerhedsmæssige problemer med nogle af litium-teknologierne der har gjort dem for farlige til køretøjer (mobiltelefoner og computere der spontant bryder i brand er én ting - et køretøj er noget helt andet). Med de LiFePO4-batterier, der nu er lanceret, er batterierne endelig både gode nok og sikre nok til at kunne bruges i køretøjer. De benyttede celler i 2012 er en forbedret udgave tilsat den sjældne jordart Yttrium, der skulle forbedre holdbarheden endnu mere.

For mit eget vedkommende har jeg i sommeren 2012 kørt med LiFePo4-celler i tre år og kan ikke måle nogen nedgang i deres kapacitet endnu efter omkring 25.000 kilometers kørsel.

Opdatering marts 2017: Efter årets ellerttræf vil jeg vurdere min egen batteripakkes kapacitet efter omkring 40.000 kilometer og lidt over otte år til, stadig at ligge på 50-70 kilometer om sommeren (vi kørte i ét stræk fra Korsør centrum over Storebæltsbroen ind til Odense Zoo), men lavere om vinteren. Cellerne bliver "blødere" med alderen, sådan at forstå at deres spænding, og dermed trækkraften og accelerationen, falder ved højere temperaturer. Hvor man de første par år kunne mærke en tydelig forskel ved temperaturer under cirka 8 grader, er grænsen i dag nærmere 25 grader. Batterivarme anbefales, ligesom det er en fordel at lade op lige inden man skal køre.

Det skal nok tilføjes at mine egne celler ikke har været behandlet optimalt (ingen batterivarme ved ladning om vinteren de fleste år af cellernes levetid, ikke særlig godt isoleret pakke, højere ladeslutspænding end det anbefales for nye celler i dag, og en gearing til 70 km/t) - jeg har set flere andre med bedre erfaringer end mine, fordi de har behandlet cellerne bedre. Men stadigvæk: Et sæt celler til 15.000 kroner der har holdt 40.000 kilometer og stadig har masser af brugbar kapacitet, kan kun betegnes som en god investering. Siden mine celler blev produceret har batteriproducenten ændret anbefalingerne til maksimal spænding lidt nedad, men til gengæld er levetidsforventningen til cellerne øget yderligere.

Motorer

FactFour-motoren med kædetræk giver bedre acceleration, mindre strømforbrug og højere tophastighed i forhold til den tidligere almindelige Thrige Titan-motor - men kæden skal til gengæld ligesom på en motorcykel smøres med jævne mellemrum.

Fra maj 2008 udgik den gamle motor af produktsortimentet fordi den var blevet for dyr at fremstille.


Blikfang

En CityEL er stadig et særsyn på de danske veje, selvom den er stærkt på vej tilbage. Derfor er den ligesom da Mini-el kom frem, yderst oplagt som outdoor-reklame for virksomheder, der både får en meget synlig reklame og en billig måde at klare de daglige byture til posthuset og lignende på. Læs mere om synlighed


Andet

Økonomien i CityEL er et kapitel for sig. Læs mere om økonomi.

CityEL er meget mere miljøvenlig end biler. Læs mere om miljø.

Der er gjort meget ud af sikkerheden i CityEL. Læs mere om sikkerhed

CityEL er blevet udviklet over mere end tyve år. Læs om historien bag CityEL.



Overblik

Her er et samlet overblik over de hyppigste motor- og batteritypers hastighed, rækkevidde og levetid fra 2008 hvor bly og TT-motoren kunne leveres endnu. De nye litiumpakker der blev indført i oktober 2009 har vi ikke fået tal for endnu. Tabellen vil blive opdateret når der foreligger brugbare data.

I grundudgaverne af CityEL arbejder motoren med 36 volt. Strømmen blev leveret af tre CityEL Vlies-batterier på hver 100 AH (amperetimer). Bedre batterier kan leveres mod merpris - og er standard i 48V-udgaven, der leveres med fire batterier på 80 AH i stedet for de tre på 100 AH ved 36 volt. Selve FactFour-motoren er den samme ved 36 og 48 volt, men elektronikken er tilpasset spændingen, så det er ikke kun et spørgsmål om at sætte et ekstra batteri i senere.

Litium-batteripakken til 48 volt omfatter 15 batterier med hver deres overvågningsmodul, og en central computerstyring af hele pakken, som blandt andet overvåger op- og afladning og overtager funktionen fra den tidligere strømbegrænser.

Ud over de viste kombinationer af motor og batterier er det muligt at få en gearing til 70 km/t (frarådes normalt på grund af det større mekaniske slid der følger af den højere hastighed), og selvfølgelig litium-batterier.

BEMÆRK: Tabellen herunder som nævnt andetsteds er af ældre dato - kontakt cityel.dk for de aktuelle muligheder og priser!

Motor Batteri Hastighed Rækkevidde Batterilevetid
(udgået)
Thrige-Titan 36V
3 * CityEL Vlies 100A
50 km/t
35-50 km
ca. 8.000 km
3 * Champion Vlies 100A ca. 10.000 km
FactFour 36V
3 * CityEL Vlies 100A
53 km/t
50-90 km
10.000-15.000 km
3 * Champion Vlies 100A
15.000-25.000 km
FactFour 48V 4 * Champion Vlies 80A
57 km/t
40-80 km
15.000-25.000 km
63 km/t
40-65 km
15 * ThunderSky LFP-90 90 A
-
70-120 km
70.000 - 100.000 km


GreenDrive
v/Allan Høiberg
Stubdrupvej 18 · 6000 Kolding
Havneparken 2 · 7100 Vejle
Træffes efter aftale
Mobil 40 81 57 53